Wednesday, October 5, 2016

Kesan Sampingan Kemurungan yang Teruk dan PTSD

Pengakuan jujur!

Sejak bulan Mei lalu, aku sedar gangguan stress pasca trauma dan kemurungan aku bertambah teramatlah teruk sehinggakan aku kurang membaca kerana tidak dapat fokus dan kurang menulis kerana sesuatu membuat aku takut berfikir.

Terdapat satu persoalan yang tidak terjawaba dan aku tersangkut di titik itu begitu lama walaupun aku cuba melepaskan persoalan itu pergi. 

Pada bulan April yang lalu, aku masih mempunyai memori pengalaman aku menulis pantun yang begitu banyak. Aku berpuisi dan sebagainya. 
Tetapi pada 29 hari bulan April dan 30 hari bulan April, aku mengalami beberapa trauma yang besar. Kemudian diikuti lagi beberapa trauma yang lain ketika cuba mencari tempat perlindungan. 

5 haribulan Oktober 2016, aku berasa begitu sedih sekali dan terpaksa akui bahawa aku hilang begitu banyak "sesuatu" di dalam otak aku sehinggakan aku tidak puas hati langsung dengan sebarang penulisan yang aku hasilkan. Ada sesuatu tidak kena dan aku runsing. Aku boleh rasakan hormon serotonin semakin berkurangan daripada otak aku dan aku kembali memasuki daerah kemurungan.

Aku tidak boleh menipu lagi betapa marahnya aku walaupun begitu banyak hikmah. Begitu banyak perkara di luar kawalan aku sejak tahun 2015 kerana terpaksa patuh dan menerima penderaan mental dari bekas pasangan aku. Apabila aku berjaya lari daripadanya, aku tidak sangka apabila aku meminta bantuan orang lain, sesuatu buruk boleh terjadi dan memburukkan lagi keadaan.

Aku tidak ingat secara butir tetapi aku ada menulis dan sekali sekala memori itu muncul. Beberapa perkara yang aku tidak suka terjadi selepas aku lari dari bekas pasangan aku ialah:

  • Dia enggan melepaskan aku 
  • Dia tidak hormat keputusan aku untuk berpisah
  • Dia bikin kecoh dengan bertanya pada kawan-kawan di manakah aku berada
  • Dia mengatakan aku marah pada dia dan lari SEDANGKAN AKU LARI DARI DIA KERANA DIA MENARIK TUDUNG AKU KETIKA MEMANDU KERETA DENGAN KASAR DAN MENGANCAM NYAWA KAMI. DIA MUDAH HILANG KEWARASAN.
  • Dia tidak sedar yang perilaku dia mengancam nyawa aku
  • Dia tidak sedar kelebihan dia sebagai seorang lelaki dan kesan apabila dia menaikkan status di FACEBOOK membuatkan orang meragui kredibiliti aku, tidak mempercayai aku dan memalukan aku
  • Kemudian, ramai betul halang aku untuk membina hidup baru! Sakit gila hati! Kalian memang taknak aku gembira kan? Kalian nak aku sedih, mati, terseksa!
  • Terdapat pula drama romantis tetapi kemudian menjadi seram dan menggerunkan! Aku tak faham macam seseorang boleh suka, tiba-tiba tak suka, tiba-tiba suka, tiba-tiba halau, tiba-tiba nak balik, tiba-tiba gembira, tiba-tiba sedih! Sewajarnya perkara ini perlu dikawal. Dahsyatnya! Aku tak tahu nak percaya sesiapa dah.
  • Aku malu yang teramatnya sangat sebab tak sengaja sexually harassed orang. Aku tak tahu kenapa aku buat begitu tapi aku taknak dah jumpa sesiapa!

Hidup aku begitu teruk sekarang ini dan aku tak tahu hendak buat apa lagi kecuali terus sahaja berkerja dan bersabar di atas segala kemalangan yang terjadi.


No comments:

Post a Comment

Popular Posts