Thursday, October 30, 2014

Nekad untuk Menyusun Kembali Hidup

Kita merancang dan berusaha. Berjaya atau tidak, kita akan lihat pada hasilnya. Aku punya niat untuk mengikut jejak Zainab binti Saidina Ali, sesungguh itulah kecintaan dan harapan hidup aku untuk menolong orang lain seperti wanita agung ini. Cuma aku tidak mampu menampung hidup aku, aku tertanya-tanya bagaiman ekonomi hidup wanita ini. Maklumat yang aku dapat hanyalah dia mempunyai suami yang menjalankan perniagaan dan sanggup menampung perjuangan Zainab binti Saidina Ali. Aku perlu menerima hakikat hidup yang aku tidak boleh terlalu bergantung kepada sesiapa. Aku perlu menampung diri sendiri terlebih dahulu sebelum menolong orang lain.

Sebaik sahaja graduasi, aku masih tidak dapat menampung hidup dan aktiviti aku. Aku berharap dengan perancangan dan nekad yang baru, aku akan boleh kembali melakukan pelbagai aktiviti lagi.

Maka aku memilih untuk melukis doodle dan inai dan tidak akan mengambil workshop, event management, atau kolabrasi. Kemudian aku akan kurangkan aktiviti agar aku akan ada lebih masa untuk membina karier seni aku, membayar hutang dan membina keluarga. Aku akan cuba hasilkan lebih banyak karya dan menuntut ilmu. Aku berdoa agar rezeki aku dimurahkan agar aku dapat beraktiviti dengan lebih kerap lagi. Semoga Allah kuatkan hati aku.

No comments:

Post a Comment