Thursday, October 30, 2014

Jam 1035 malam dan di mana kewarasan penjawat awam.

Jam 1035 malam dan saya terus menikmati demam yang menguasai diri.
Saya tidak pasti kenapa saya demam, mungkin kerana jalan kaki yang agak jauh di bawah matahari panas.

Abah bekalkan sedikit wang dan aku berjanji akan menyertai pertandingan berinai di Kompleks Kraftangan Kuala Lumpur. Tarik tutup permohonan sehinggalah saat sebelum pertandingan bermula. Aku pun bergerak dari rumah ke KTM dengan kereta dan kemudian turun di KL Sentral. Aku naiki monorel dan turun di Stesen Raja Chulan kerana itu sahaja informasi yang aku dapat daripada internet.

Aku berjalan kaki dari stesen sehinggalah ke Jalan Conlay. Jauh juga rupanya dan agak ke dalam kalau mengikut jalan yang aku tempuhi. Basah lencun sebaik sahaja tiba. Jenuh aku berpusing mencari meja urus setia. Tetapi tidak juga berjumpa. Akhirnya aku dekati seorang pengawal keselamatan.

"Pakcik, saya cari meja urus setia. Dekat mana ye?"
"Adik nak tanya apa.."
"Saya nak tanya dekat mana pertandingan berinai yang bermula jam 2.30 petang."

Dengan walkie talkie di tangan, pakcik berkenaan memanggil staff untuk bertanya. Lambat tindak balas. Jawapannya?

Pertandingan dibatalkan. Tempat pertandingan telah dijadikan tempat pameran bunga/pasu bunga.

Kenapa tidak update di Facebook?! Sedangkan promosi sudah dibuat. Borang sudah di keluar dengan tarikh permohonan sebelum 2.30 masih boleh berdaftar. Sekurang-kurangnya updatelah status di Facebook atau dekat pagar Kompleks membuat pemberitahuan bahawa pertandingan dibatalkan! Ataupun dekat borang berkenaan, lain kali jangan buka tarikh sehingga hari pertandingan!

Tunding pula jari kata aku tak daftar. Aku datang awal sebab nak daftarlah. Kau tulis atas borang tu apa? Kau lupa ke? Pertandingan itu untuk orang awam dan terbuka. Aku tengok pada gambar promosi pun ramai yang berminat. Aku tak tahulah bagaimana keadaan mereka. Mungkin ada yang daftar awal maka tahu akan pembatalan acara kerana panggilan sudah dibuat dan duit dikembalikan. Bagaimana yang walk-in? Poster itu telah memerangkan anda.

Lain kali, malas macam mana pun wahai pekerja gomen, sekurang-kurangnya update status Facebook! Tahu tak kalian sudah menyusahkan orang?
Aku telah berjalan kaki dengan harapan.

Itu aku.

Orang lain yang susah mungkin sudah isi minyak dalam kereta dan ambil cuti kerja semata pertandingan yang tak jadi itu.


Kenapa orang tak suka pekerja gomen/ penjawat awam dan sewaktunya dengannya? Sebab benda macam inilah! Gaji kau...memanglah dengar dari kerajaan tapi itu duit cukai rakyat. Tolonglah rasa amanah sikit. Fikir jauh dan kritis sikit. Pertandingan inai tak perlukan tempat yang besar pun. Aku pergi tadi banyak sahaja ruangan!


Tak fahamlah dengan orang buat event dan sudah ada promosi tapi tiada notis pembatalan. Serius sikit bila buat kerja. Rakyat yang buat event besar dan ada yang tak dapat langsung dana atau peruntukan pun buat kerja lagi bagus. Ini event tidak gunakan duit korang sikit pun(kecuali yang jenis malas nak claim), kenapalah mesti tidak serius?

Ingat aku tak pernah buat event ke? Ini kenapa orang pandang rendah pada event yang dianjurkan oleh Kraftangan Malaysia. Hilang minat!

Aku dari kecil membesar dengan Kraftangan. Aku tahu juga selok belok events yang tiada peningkatan. Dari dulu, macam itu juga.... Kah!


Kecil-kecil dulu, aku lihat seni dari Kraftangan ini macam suatu magis dan aku berminat sangat-sangat. Sekarang? Tak payah masuk pun dah tahu apa Kraftangan akan buat. Tambah aku kecewa pertandingan batal tanpa notis. Memang aku makin menjauhlah pada Kraftangan yang kononnya untuk rakyat.

Semoga maju jaya dan tidak lagi berlaku hal salah faham yang menyusahkan orang.

No comments:

Post a Comment