Thursday, February 13, 2014

Bumi Kemboja: Perjalanan Memanusiakan Aku

Kini diuruskan oleh anak-anak belasan tahun
selepas kematian bapa pertengahan tahun 2013
Pada Oktober tahun 2013 yang lalu, aku berpeluang menyertai program SRM UTP mejalani ibadah korban di bumi Kemboja. Kami berlepas dari Malaysia pada 6.50 pagi dan tiba di bandar Siem Reap pada jam 8.05 pagi waktu Malaysia. Hati aku membuak-buak gembira menjejak kaki untuk pertama kalinya di bumi Kemboja dan kagum dengan birunya langit, putihnya awan dengan silauan warna perak. Matahari memancari dengan silau putih menerangi pagi aku yang pertama di situ.

Rumah penduduk tempatan yang terletak seberang jalan
 dengan restoran Muslim Family
Destinasi kami sebenarnya ialah di daerah Kampong Chnang, yang terletak kira-kira satu jam lebih menaiki kenderaan dari pusat bandar Phnom Penh. Sengaja mendarat di tempat berbeza untuk berkunjung ke Muslim Family Restaurant. Niat penasihat SRM (bapaku) ialah hendak berjumpa dengan ustaz pemilik restoran ini yang pada tahun sebelum ini pernah mereka berjumpa. Mengejutkan ialah berita kematian ustaz ini pada usia 40an dan kini tinggal anak-anaknya yang masih belasan tahun menjaga restoran ini.

Perjalanan kami diteruskan dari Siem Reap ke Phnom Penh dengan berita kematian tersebut. Aku masih tak sangka aku berada di Kemboja.

Masih terdapat kawasan yang belum kering banjirnya
Perkampungan di Kampong Chnang walaupun berkedudukan tidak jauh dari Phnom Penh, ia antara kampung yang jarang menerima sebarang bantuan kemanusia seperti tempat-tempat yang lain. Aku terjumpa sebuah sekolah kecil bersebelah dengan kampung yang kami kunjungi. Dalam hati aku, terasa sayu melihat sekolah yang serba tak lengkap itu.

Anjing hitam kesayangan mekanik ini
Tiada orang luar selain kami sepanjang kami di sana. Keluarga Mat Romly menyambut gembira kedatangan kami dan orang kampung asyik memerhatikan kami yang sihat-sihat belaka. Kulit kami tidak seperti kulit orang sana yang terkesan dengan seharian bekerja keras dan kekurangan nutrisi. Anak-anak kurus dan jarang aku lihat manusia badan berisi.

Dari pemerhatian aku, mereka sangat daif dan bertambah malang dengan kewujudan kerajaan yang tidak berfungsi dengan baik dalam mentadbir negara. Saya bangkitkan persoalan mengapa kerajaan mereka begitu? Kenapa Kemboja sangat mundur? InshaAllah akan saya kongsi, kupas dan bincang di dalam entri yang lain.

Jalan menunju ke sebuah perkampungan.(Siem Reap)
            Kata Abah yang sudah kali ke tiga ke perkampung Islam di situ, "Kita sahaja yang datang sini. Semua sebab ini kampung Mat Romly." Mat Romly ialah anak jati Kampong Chnang ("kampong" di Kemboja bermaksud the side of a river or any other water body [wikipedia]) dan di perkampungan itu, hanya dia dan abangnya sahaja yang berjaya menjejaki kaki ke universiti. Dia belajar dengan biasiswa di UTP Malaysia. Abangnya sudah tamat pengajian di Jepun dan sedang menyambung pelajaran untuk sarjana dan aku lihat Mat Sroles berkobar-kobar hendak membantu orang kampungnya. Kampung mereka
Dari Siem Reap ke Phnom Penh di bawah awan. Bumi
rata dan perjalanan tanpa tol. 
 besar tetapi orangnya dhaif belaka tak kira Islam atau tidak, mereka sangat miskin. Mandi pun masih mengharapkan air telaga dan rumah masih ada yang menggunakan daun nipah atau tiang yang digantung plastik khemah berwarna oren.

Sama ada kawasan banjir atau sawah padi. Gagal nak
dibezakan kerana sawah padi mereka juga kelihatan
seperti ini.
      Tersangat miskin! Teringat ketika aku ke daerah Padang, Indonesia, walaupun mereka tidak punya banyak wang, hasil bumi mereka kaya dan masih boleh makan kenyang. Sumber pertanian mereka sangat menggalakkan dan subur memandangkan kawasan yang aku lawati berdekatan dengan gunung berapi (Gunung Singgalang dan Gunung Merapi). Berbeza pula di Kemboja yang panas terik ketika itu, walapun rata-rata rakyat menjalankan aktiviti pertanian, mereka masih kelihatan lapar dan kurus. Kemiskinan jelas terpancar di wajah.

    Barulah aku tahu rupa-rupanya mereka berdepan dengan banjir setiap tahun dan apabila banjir kering baru mereka mampu bercucuk tanam. Dari Siem Reap ke Phnom Penh, mataku hanya sempat menangkap satu gunung sahaja, buminya landai dan tidak punya banyak kawasan tinggi. Setiap kali banjir besar melanda, ternakan banyak mati dan hasil pertanian tenggelam di bawah air. Angka kematian turut meningkat bagi mereka yang tidak reti berenang, tidak mempunyai sampan atau tidak sempat ke rumah jiran yang dibina tinggi.
Rumah dibina tinggi.

   Pada Hari Raya Korban, dalam 19 ekor lembu ditumbangkan. Aku merasa kesian tetapi pada sama kelakar kerana pada petang itu tiada seketul tulang, kulit atau kaki lembu pun tersisa ditinggalkan. Terkejut aku begitu bersih sehingga yang ditanam hanya tengkorak kepala lembu yang pipi dan kulit nya juga sudah dikikis habis. Begitulah tahap kemiskinan penduduk di situ. Paling terkejut bila aku mendapat tahu bahawa mereka hanya berpeluang makan daging setahun sekali dengan bantuan yang dibawa oleh SRM UTP.

Setakat ini sahaja entri untuk kali ini. Aku akan ceritakan lebih lanjut di masa akan datang.
Tadaaammm! Buat penutup. 
 








       

       

No comments:

Post a Comment