Friday, February 14, 2014

Berbasikal, Oh Panasnya Malaysia!

Sejak akhir-akhir ini aku sedaya upaya cuba meningkatkan stamina diri aku, berusaha untuk menjadi versi yang lebih sihat dan cantik kononnya. Berjoging dan berbasikal antara aktiviti yang aku lakukan untuk mencapai matlamat kecil ini.

Sudah lama idea ini dibangkitkan tetapi masih tidak ramai yang mampu melaksanakannya. BERBASIKAL KE MANA SAHAJA atau MENJADIKAN BASIKAL KENDERAAN UTAMA BAGI YANG MENAIKI KENDERAAN SECARA SOLO.

Idea ini sangat bagus kerana:

  • mengurangkan pencemaran alam sekitar
  • mengurangkan kesesakan jalan lintas
  • menyihatkan tubuh badan
  • menjimatkan wang ringgit (kos: minyak dan 'maintenance' kereta)
Dan pelbagai lagi manfaatnya. Kita sudah lihat pelaksanaannya di negara-negara Eropah.
Tapi kita di Malaysia, sini PANAS lah!

Secara jujurnya aku terpaksa setuju dengan kenyataan panas itu.
Aku sudah mencuba meredah daripada rumah aku yang terletak di Ken Rimba, Seksyen 16, Shah Alam...
Sehinggalah ke Bank Hong Leong, Seksyen 15, Shah Alam pada jam 3 petang.
Kenderaan tersangatlah laju dan ada pemandu yang kejam-kejam belaka.
Menitik peluh jantan seorang gadis bernama Husna Nabila.
Stamina pula masih tidak kuat.
Dan masih tiada lorong motorsikal atau basikal sepanjang perjalanan ini.


Sebenarnya, kita boleh berbasikal ke mana sahaja kita mahu pergi! Tidak mustahil idea ini untuk dilaksanakan di Malaysia!

Kenapa kedengaran mustahil? Kerana bukan budaya kita dan semua tak mahu berpeluh. Jujurnya, aku pun tak nak busuk jika tiba ke sesuatu destinasi.

Panas!
Semua tahu kenapa Malaysia panas!
Pokok yang ditebang dan udara yang semakin tercemar. Semua salah kita. Suruh berbasikal untuk mengurangkan pencemaran alam tetapi kita bagi alasan panas. Memanglah panas, sebab semua salah kita yang mencemari bumi kita dengan meningkatkan kandungan karbon dioksida yang tinggi di udara.
Kemudian ditebang lagi pokok sehingga tak sempat pokok mahu memproses karbon dioksida menjadi oksigen. 
Bodoh dan pemalas! Wajar kita jauhi label ini.

Maka saya menyeru lebih ramai orang berbasikal agar mengurangkan kadar pencemaran udara. 
Saya yakin dengan usaha ini, kita boleh mengurangkan suhu di Malaysia.
Kemudian saya galakkan juga penanaman lebih banyak pokok-pokok di Malaysia.
Dan sama-sama kita menjaga kebersihan alam sekitar,

Sekian sahaja entri untuk petang ini.


*mahu berbasikal
*tak pernah sapu sunblock di muka
*terbakar tapi saya OK :D


Berbaktilah kepada BUMI



No comments:

Post a Comment

Popular Posts