Friday, September 6, 2013

Badri(Anak Khairiyah) : The Curious Case of Kak Husna

Badri berusia 8 tahun. Kepalanya serabut apabila mendengar perbualan antara Kak Husna, Sofia(8 tahun) dan Aina(8 tahun).

Persoalan paling besar dalam kepala dia ialah "Betul ke Kak Husna dah kahwin?"

1. "Eh Kak Husna tak kahwin lagi la! Tunggu Kak Husna muda dulu baru boleh kahwin!"

Lihat! Betapa kelirunya Badri apabila Sofia kata Kak Husna dah kahwin!

2. Besoknya dia jumpa Kakak yang lain. Kak Syafiqah. Dia tanya lagi. Kak Syafiqah jawab tak juga. Tanya pada kakak lain pun cakap kak Husna tak kahwin lagi. Tapi ada kawan cakap sudah kahwin.

3. Malam seterusnya dia nekad utk meneruskan siasatan. Kak Husna akan mengajar budak intensif UPSR di perpustakaan.

Badri tunggu. Sebaik sahaja Kancil Merah sampai dia pun mengekor Kak Husna dan Abang Abid.

"Badri. Tak boleh masuk." Budak-budak Darjah 6 menghalang.

Dengan suaranya yang manja dan serak-serak basah, dia merayu pada Abang Abid, "Abang..saya nak belajar!"

Lemahlah! OK masuk! Pintu dikunci utk kelas intensif.

30minit Badri tunggu. Dia menunggu sesuatu. Abang Abid bagi buku tapi Badri tak fokus pun. Dia tunggu. Kak Husna sedang fokus pada Hakim(12 tahun).

"History.. apa ni Badri?" Abang Abid tanya. Tapi Badri tak tahu.

"Sejarah." Kata Abang Abid.

"Ooo sejarah mungkin berulaaaang lagi." Menahan ketawa Abang Abid dan Kak Husna berpandangan.

"OOOO! Betullah! Abang Abid dengan Kak Husna ye?"

*Astaga! Ini tujuan kau masuk library. Kak Husna pening. HAHAHAHAHAHAHAH!
*FACEPALM!

Penjodoh bilangan vs anak-anak

Aku tak ingat hari apa tapi aku tersangatlah penat dan mujur bukan giliran aku untuk mengajar kelas intensif UPSR pada malam itu.
Aku himpun 3 orang anak Syukri(9 tahun), Tuah (10 tahun) dan Aina(8 tahun). Hati aku risau sebab penjodoh bilangan pun mereka masih kabur.
"Apa penjodoh bilangan untuk rama-rama?"
"Serama-rama???!!!" Terus aku facepalm dalam hati. Comel tapi aku rasa nak gigit.
Bagus juga malam tu main teka-teka dan minta mereka ingat penjodoh bilangan utk rumah, air, beruk dan pelbagai lagi
Sekali tu aku nak ujilah dorang faham tak konsep.
"Penjodoh bilangan untuk ayam?"
Semua diam. Ah sudah! Ni sakit jiwa ni. Aku pun bagi klu. Pada masa itu adalah anak-anak lain bermain keliling aku.
"Ok dekat bontot ayam ada apa?"
"TAIK!" Jerit Ika (8 tahun) yang tiba-tiba muncul. (T.T)
Silap bagi klu nampaknya. *facepalm!

Popular Posts