Monday, May 6, 2013

Volunteering: Mac, Cabaran Sebenar

Pernahkah kamu rasa terharu dengan pujian seseorang yang buat kamu rasa kamu tak layak untuk menerimanya?
Sesungguhnya aku tersangatlah takut menerima pujian itu dan aku berasa ketar kedua lutut aku..
Hanya Allah sahaja yang tahu dan sesunguhnya tidak layak aku menerima pujian itu.. Pujian itu ialah satu ujian dan aku memohon kepada Allah agar jadikan setiap pujian itu sebagai doa. Dan aku berdoa juga agar Allah kekalkan hati aku, semoga jauhkan aku dari riak.

Alhamdulillah semua datang dari Allah. Allah yang menggerakkan badan aku, yang buat aku berfikir dan menggerakkan hati aku. Aku lemah, tidak punya apa-apa dan setiap gerakku aku niatkan atas Allah. Dan aku sesungguhnya sangat yakin bahawa Allah mendengar doa aku dan Dia gagahkan aku. Dia gerakkan aku. Oh Cinta! Cinta! Cinta ku.. Oh Allah! Cinta aku hanya untuk Mu! Sesungguhnya aku merasa Cinta Allah pada hamba-Mu yang hina ini, dan aku berdoa agar Allah membenarkan aku mencintai-Nya. Semoga aku punya hati yang sentiasa mencintai Allah.

Post kali ini aku akan fokuskan lebih teliti tentang cabaran yang kami hadapi dan paras pendidikan atau ilmu pada anak-anak ini.





Kini bulan 6 telah tiba dan aku anggarkan kami (afiq, jihah,arifa,atid dan abid)mempunyai lebih kurang 2 bulan dalam memperbaiki prestasi anak-anak dari sudut akademik. Afiq, jihah dan arifa mejalankan kelas intensif membaca ke atas 5 org anak yang dikenalpasti tidak boleh membaca. Dan anak-anak yang lain, kami memberilatih tubi dan mengajar semula konsep seperti matematik dan sains. Terdapat juga kehadiran volunteer lain seperti naufal, nani,dauz dan alif yang turun membantu. Naufal menjadi guru Inggeris kepada anak-anak dan dapat menarik perhatian ramai anak-anak dengan teknik mengajarnya. Selain akademik kami juga secara tanpa adik-adik ini sedari cuba memupuk kecintaan kepada disiplin atau aturan contohnya seperti menyusun kasut, membuang sampah ke dalam tong sampah, dan mengucap "please" dan "thank you".

No comments:

Post a Comment