Sunday, May 5, 2013

I am a Hijabi Backpacker: Not so Backpacking to Bukti Tinggi, Indonesia with Family #1

Assalamualaikum..

Pada bulan 5 tahun 2012, ketika itu aku berusia 22 tahun dan tidak dibenarkan ke luar dari negara Malaysia tanpa keluarga, Abah telah membawa kami sekeluarga ke Bukit Tinggi, Indonesia untuk kali ke-dua! West Sumatra! yeah!!!!!







Perjalanan kali ini, kami ada tour guide, al-maklumlah sebab tiada kenalan dan tak berani nak redah je. (Ok kalau aku, aku suka kaji tempat tu, dan redah je.) tetapi memandangkan ini bersama family, dan ketika itu family Uncle Imtias dan Uncle Syed pun ikut sekali. takkan nak redah kot! kerja gila sebab ramai nak handle, dengan budak-budak lagi!


Aku suka pergi ke Bukit Tinggi, Indonesia!
Jus buah buahan dia sangat sedap. Aku tak tahu apa mereka letak tetapi aku sangat layan. Isi buah mangga yang memang mangga lah! Penuh, tak letak banyak susu. manis yang semula jadi.. Sangat refreshing. Ayam goreng dia ada keremes. Sedap :D
Aku cuma tak lalu nak makan keropok kulit lembu je. hehehehe
not my thing.
Beras dia! MashaAllah. Sedap dan boleh menggemukkan kalau aku duduk di situ. ambil sikit je sudah mengenyangkan dan panjang-panjang.

Padi huma kata Abah

Tambahan itu pula kawasan Bukit Tinggi ialah Gunung Berapi Singgalang (tidak aktif) dan Gunung Marapi (aktif), dimana tanah-tanahnya berbukit bukau dan sangat subur. Hasil buminya sangat kaya. Walaupun mereka bukan kaya dari segi wang ringgit, tetapi mereka tidak akan lapar dan kaya dengan ilmu. Setiap kali aku singgah ke mana-mana kedai makan atau mana-mana tempat, ada sahaja buku-buku yang dijual di jalanan! Hebat tak???


Aku sangat batak dengan persekitaran aku. Maklumlah orang yang ketagih dengan benda-benda pelik.

Sangat teruja walaupun datang untuk kali ke dua.. masih terkinja-kinja
Cuma yang aku kecewa ialah apabila ikut tour guide ni, aku tak dapat nak menghayati keliling aku dengan lebih mendalam. Aku backpacker kan.. kalau ikut jadual-jadual yang terlampau pack ni, tertekan aku.Nak tengok buku tak sempat, nak bersembang dengan budak-budak tak sempat.

Mama aku sangat gilang-gemilang gembira dia. Al-Maklumlah... Shopping. aku pun tumpang beli jubah satu.
Orang yang mendiami kawasan Bukit Tinggi ni ialah orang Minangkabau, Islam. Sulamannya cantik dan banyak telekung dan kain baju  kurung. Mama borong habis dan Abah bawa bagasi besar khas untuk Mama. erk... pengsan.
Anak perempuan dia yg sulung ini masih belum ada trait nak shopping gitu lagi. Syukur Abah.
Gambar sebelah ini aku rasa terharu dan teruja, terpaku juga. Di sini banyak sekolah! Pasentren! Sebelah hotel aku pun sekolah. Siap pagi-pagi bangun subuh disebabkan azan sebelah telinga lagi. sebelah ini adalah perarakan di mana adik-adik comel ni baru lepas khatam al-Quran. Perarakan ini ada jadual dia, cuma aku tak ingat dan ini majlis yang akan diadakan hampir setiap bulan tak silap aku. Tahniah adik! habis baca Al-Quran satu bandar bergembira!

Fakta unik yang aku sembang dengan tour guide tu. Dia cakap, di sini lahir ramainya ulama Islam(approved by Abah sebab ustaz di UTP pun asal sini). Di situ banyak sekolah dan mereka bersungguh-sungguh dalam Islam. Apabila mahu berbuat jahat, mereka akan terpandang pada Gunung Marapi yang aktif itu. Mereka mengenang kebesaran Allah yang menjaga mereka.
Sesungguhnya Marapi memang aktif, dan aku dapat saksikan asap keluar dari muncung kawah dari jauh. Hati aku kecut kalau-kalau meletus!
Nak buat sesuatu yang buruk pun berfikir jauh. Kalau Allah nak balas, balas saat itu juga.

Kawasan Bukit Tinggi sangatlah sejuk! Aku berasa nyaman sekali. Berlengan panjang dan membawa sweater sepanjang masa. Seronok lepak sambil minum teh bunga (OK, Aku tak suka teh bunga! Abah suka. Hakim minum coke je).
Aku suka gerai-gerai di sana. warnanya comel seperti pink, biru, dan kuning. Bersih pula tu!
Kami ke dibawa berjalan ke macam-macam tempat. Tapi maafkan aku, terlupa semua nama tempat! LOL!
Hahahaha anak-anak manja Abah!
Ini sebuah kolam di tepi sawah. Gambar ini sebenarnya di ambil ketika makan tengah hari di sebuah restoran kayu di tepi sawah! Awesome!
Ada bela monyet lagi! Comel! Nak gomol tapi takut!

Hehehehe boleh pakai kostum pengantin. tapi yang ini free dan tak lengkap. biasa-biasa je.
Adik aku lagi girly dari kakaknya.. Nak buat macam mana.. Kakaknya memang macam ini!

Uniklah rumah di sana! Saya suka! Bumbungnya, warnanya.. kehijauan yang lain dari Malaysia.Langitnya sangat biru.
Ini permandangan dari dalam bas yang sedang menuruni kaki gunung. Nampak tak tasik? Besar tasik ni, tapi aku tak ingat nama juga!
Ada selekoh tajam nak turun ke bawah dan ada 45 keluk/selekoh. Di keluk nombor 1 terdapat perkampungan di mana asalnya Buya Hamka! tapi sebab family-family lain mula cuak nak turun permukaan curam dan berselekoh ini, terus tak jadi. Sampai keluk 35 je... Sob!!!!!
Cantik tak biru dia? Rindunya aku! Rasa nak pergi lagi!







Sebenarnya tak larat sudah aku ingin mengarang, maka separuh perjalananje aku cerita dan tak detail langsung. sorry! penat u olls. Pada masa akan datang, aku sambung merapu aku... 

No comments:

Post a Comment